Tuossa männä päivänä satuin piipahtamaan eräässä Anttilassa ja ohimennen kuulin mitä kassalla tapahtui. Antoi taas runsaasti uskoa myyjien tietotaidosta ja luuloista.
Rouvashenkilö oli tullut ilmoittamaan ongelmasta musiikkisoittimessa. Sanoi että hänelle oli laitettu sinne 600 megaa musiikkia eli noin 150 kappaletta ja laite kertoo vapaata tilaa olevan mutta mitään ei saa lisättyä. Taustampana oleva miesmyyjä tietävänä sitten asiasta kyseli kovasti että onkohan ne miten laitettu, onko MP3 vai WMA vai mitä. Rouva sitten sanoi että ei hän näistä tiedä, kuten yleensä asia onkin. No, myyjä ei sitten tietystikään voinut "alentua" asiakkaan tasolle vaan jatkoi selittämistä teknisesti ettei asiakas vain ymmärtäisi, selvästi ei halunnut ottaa laitetta huoltoon.
Myyjän mukaan kyse saattoi olla siitä että laitteeseen on laitettu musiikki WMA-muodossa. WMA hänen mukaansa tarkoittaa Windows Media Application. Ja WMA-tiedosto on aina näääääin iso kun MP3 on näin iso (käsillä esitti oikein, MP3 paljon pienempi siis). Ja laite kun laskee tilankäytön MP3-tiedostojen mukaan niin se saattaa näyttää virheellistä tietoa jos ne onkin WMA-muodossa!
Myyjä myöskin varoitteli että jos laite otetaan testiin, siitä voi tulla tarkastusmaksu, jos kyse on tällaisesta WMA-asiasta eikä oikeasta viasta. Arvatenkin asiakas oli aika epävarma sitten ja yritti vieläkin sanoa että kun ei hän ymmärrä näistä mutta näin hänelle sanottiin että rikki on jos ei mahdu ja ihan loogistahan se.
En sitten kuullut loppuun asti mitä tapahtui mutta selvästi tuli ilmi että tämä myyjä luuli liikoja itsestään. Olisi pitänyt mennä väliin sanomaan jotain mutta eihän sitä kehtaa. Ja myöhemmin sitten hävettää kun ei mennyt. Mutta pitänee laittaa Anttilalle palautetta asiasta, voisi sitä vähän myyjät miettiä mitä puhuu. Ja asiat voi aina selittää asiakkaalle sellaisilla termeillä joita ymmärtävät.