Symbiatch - maailma on rikki

eReseptin korjaus - puolitoista vuotta?

05.04.2013 10.39 - IT-ala 

YLE: E-reseptin suunnitteluvirheen korjaaminen on hidasta ja kallista

Toivon todella, että tässä on tullut joku lipsahdus. En meinaan voi ymmärtää tätä:

Vaiheittain käyttöön otetussa sähköisessä reseptissä on ilmennyt tekninen ongelma. E-reseptin tekstikenttien merkkimääriä on rajoitettu, eikä kaikki tarpeellinen tieto aina mahdu mukaan.

Ongelman korjaaminen tulee kalliiksi ja vie aikaa, kertoo projektipäällikkö Riitta Konttinen THL:stä.

- Siinä menee noin puolitoista vuotta. Kärsivällisyyttä tarvitaan ennen kun uudistus saadaan käyttäjälle. Muutosten tekeminen ei ole myöskään halpaa.

Siis ihan oikeasti joku sanoo, että puolitoista vuotta menee siihen, että suurennetaan tekstikenttien kokoa? Kyllä siinä on taas konsultit saaneet seliteltyä hyvin ja tilaaja nielee kaiken miettimättä. Vain onko uutisoitu huonosti?

Tulee mieleen eräs terveydenhuoltolaitos, joka kertoi heillä tietojen siirtyvän eräajona järjestelmästä toiseen yöllä, koska "näissä tietojärjestelmissä on niin paljon tietoa, ettei niistä nyt voi reaaliaikaisesti mitenkään siirtää tietoja toisaalle." Niin. Ehkä sen toimittajan järjestelmä on, mutta todennäköisemmin kyse on siitä, ettei toimittaja halunnut tehdä reaaliaikaista järjestelmää. (Toisaalta tuossa tilanteessa ei ollut kauheasti haittaakaan siitä, että tiedot synkataan myöhemmin, mutta silti.

Milloin ihan oikeasti päästään tilanteeseen, jossa tilaajat ottavat asiantuntijoita myös omalle puolelleen, jotta tällaiset ylilyönnit eivät pääse läpi? Ihan vapaasti voi ottaa yhteyttä minuun, jos ei kerran oma osaaminen riitä. Voin sanoa vaikka yhdellä puhelinsoitolla, että tällainen aikataulu on ihan järjetön ja toimittaja iskettävä vastuuseen, jos kerran ei tällaista muutosta voida tehdä nopeammin ja halvalla. Kyse ei enää ole tilaajan osaamattomuudesta, kyse on toimittajan osaamattomuudesta.

Laitanpa viestiä THL:lle projektipäällikölle, että tarjoan ilmaiseksi konsultointia tällaisissa asioissa, koska kuka tahansa voi sanoa suoraan, että puolitoista vuotta on järjetön aika. Jos kerran ei ole varaa ostaa ammattitaitoa, ehkä ottavat edes ilmaiseksi. Säästäisi meinaan niin paljon veroeuroja kun vähän käytettäisi järkeä.

Oletan kuitenkin, että tämä puolitoista vuotta tarkoittaa sitä aikaa, joka kuluu kun tehdään speksimuutos, muutetaan palvelinpäätä, toimitetaan speksit apteekkien ohjelmistojen toimittajille, ne toimittavat päivitykset apteekkeihin jne. Ei siis vain valtion järjestelmien muutokset. Silti puolitoista vuotta...

Jos järjestelmä olisi tehty skeeman päälle, voitaisi vain muuttaa skeemaa ja homma olisi selvä. Jos homma olisi tehty alunperinkin siten, että annettaisi vain varoitus, jos kirjoittaa liikaa kenttään, homma olisi selvä. Kyllä apteekissa on mahdollisuus tulostaa vaikka kymmenen sivua lisätekstiä, ei kaiken tarvitse mahtua yhteen kenttään nykypäivänä. Joten jos oikeasti on tarvetta lisätekstille, kyllä se sieltä saataisi ulos. Mutta ei.

Speksissä on muitakin rajoitettuja kenttiä (käytännössä kaikki on rajoitettu), joten ongelmia voi tulla jatkossakin. Tulee mieleen Effica, jossa ainakin aiemmin tehtiin potilaskirjaukset "paperille", eli lomakkeelle, joka oli yksi A4. Kun se täyttyi, kirjoitettiin uudelle. Miksi? Joku kai ajatteli, että se on kivaa. Itse olisin tehnyt kylläkin ikuisen lomakkeen ja softa päättää miten se tulostetaan, jos tulostetaan. Tässä tuntuu olevan sama ajatus.

Odotan nyt innolla mitä THL sanoo tarjoukseeni. Odotukset eivät ole korkealla, mutta ehkä jotain edes...

Päivitys: Lisätiedot antavat ymmärtää, että aikataulu tosiaan on laskettu siten, ettei yksittäisiä muutoksia tehdä, vaan isompia könttiä ja kun nämä sitten toteutetaan jne jne niin aikaa kuluu. Eli koko homma on vedetty nyt väkisin läpi sellaisena, ettei se välttämättä toimikaan ja sitten aloitetaan uusi kierros. Iteratiivinen kehitys on hienoa, mutta 1-2 vuoden iteraatiot? Järjetöntä.

Kommentoi

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu