Symbiatch - maailma on rikki

Roskapostittajia, koska idiootteja

23.09.2012 21.12 - IT-ala 

Olen nyt hetken seurannut, miten hienosti Suomessa firmat ostavat massalistoja, joissa muka on yritysosoitteita ja näihin saa sitten toki vapaasti spämmätä. Hauskan tästä tekee se, että noilla listoilla on keksittyjä osoitteita, joista osa menee suoraan yksityishenkilöille. Itsekin kuulun näihin.

Ilmoitin jo kauan sitten eräälle listanluojalle, että hän toimii lainvastaisesti. Kovasti yritti venkoilla vastaan, mutta lopulta myönsi mokanneensa. Väitti poistavansa osoitteen, mutta joko ei poistanut tai muut ovat tehneet saman asian.

Yritykset, jotka spämmäävät näiden listojen kautta väittävät aina osoitelähteen olevan "Yrityksen X markkinointirekisteri" tai muuta epäselvää. Sillähän ei ole merkitystä, koska tuota osoitetta ei ole ikinä käytetty missään ja se, että posti edes tulee minnekään perille on vahinko. Mutta nyt voidaankin sitten tehdä sopivasti valituksia Tietosuojavaltuutetulle.

Tähän mennessä seuraavat yritykset ovat lähettäneet siis yksityishenkilölle roskapostia väittäen tämän osoitteen olevan joko itse ilmoittautunut listoille, kuuluvan johonkin markkinointirekisteriin tai jopa osallistuneen seminaareihin. Olen heille alkanut lähettää viestejä tästä asiasta ja odotan, että tekevät vastuullisen teon ja lopettavat tällaisten listojen käytön. En kylläkään pidätä hengitystäni.

  • Elisa
  • Wanha Satama
  • Eduhouse
  • Seminarium
  • Wulffinkulma
  • Novia Finland
  • Koulutusvinkki
  • Ratekoulutus

Ihan vapaasti voivat vaikka tännekin selittää tekemisiään, jos kehtaavat. Tuskin kehtaavat ja tuskinpa tekevät mitään asialle. Mutta minut saa toki yllättää positiivisesti.

Kommentit (1) | Kommentoi

Applen uusi hieno kartta

19.09.2012 19.49 - mobiili 

Apple uudisti iOS6:ssa karttapalvelunsa. Sitä on hehkutettu kovasti, mutta eipä se Suomessa ainakaan vakuuta...

Alunperin hain Unioninkatu 48:aa, mutta kuvakaappaukseen vahingossa otin 45:n. Tilanne silti sama.

Luulin tietäväni missä tuo paikka on, mutta tarkistaessani (silloin betalla) jouduin miettimään olenko väärässä sittenkin. Apple sanoo tuon olevan "arviolta" siis tuolla Senaatintorin läheisyydessä. Oikeasti osoite on Pitkänsillan vieressä, sellaiset kymmenisen korttelia pielessä.

Tokihan tällaista voi sattua, jos katu on uusi tai siitä ei ole kauheasti tietoja. Mutta Unioninkatu on kuitenkin ollut ihan muutaman vuoden Helsingissä, ja kyse on kuitenkin Helsingistä. Miten tällainen moka on päässyt sattumaan? Kenellä ei ole tiedoissaan Unioninkadun osoitteita?

En heti löytänyt muita puutteellisia katuja, mutta toki niitä voi olla.

Muutenkin tuo Applen kartan ulkoasu on hyvin karu. Jotain satunnaisia puistoalueita vihreällä, muuten yksiväristä. Kai se siitä ehkä joskus muuttuu ja jossain päin maailmaa sisältää enemmän tietoa...

Päivitys: Unohtui ihan kertoa sekin, että vaikkapa Porissa haettaessa rautatieasemaa, löytyvät lähimmät Tampereelta ja Turusta. Ei ehkä ihan mitä halutaan. Joissain paikoissa on uutisoitu näitä "Helsingissä kun hakee Oulua löytyy vain firmoja, ei kaupunkia", mutta se on toisaalta ymmärrettävää: kyseessä on lähihaku. Sen sijaan jos haen reitin ja kirjoitan Oulu, tulee toisena Oulu, Finland ja reitti menee juuri minne pitääkin. Että valitus on vähän turhaa...

Kommentit (3) | Kommentoi

HSL:n/VR:n virkaintoiset tarkastajat

19.09.2012 13.47 - yhteiskunta 

Aiemmin minulla ei ole ollut mitään pahaa sanottavaa lipuntarkastajista pääkaupunkiseudulla. Itselläni lippu aina on niin tarkastus käy kätevästi ja kohteliaasti. Viime viikon torstaina (13.9.2012) sen sijaan kävi vähän toisin. Olin kylläkin vain seuraamassa sivusta, en kohteena.

Ulkomaalainen henkilö tulee Pasilasta yhden yksikön pituiseen FLIRT-tyyppiseen M-junaan (jossa siis koko vaunu on yhtä osiota, ei mitään väliovia tai muuta) ja jää odottamaan konduktööriä. Tarkastajat tulevat myös Pasilasta, kuten aikamoinen joukko muitakin ihmisiä. Onhan kyseessä Pasila. Tällä matkustajalla ei tietenkään ollut lippua, joten heti aletaan vääntää sakkoa ja vaaditaan henkilöpaperit. Henkilö yrittää selittää tulleensa juuri kaukojunalla ja odottavansa lipunmyyntiä. Hänelle kun on sanottu, että lähijunasta voi ostaa lipun. Tarkastaja sanoo, että pakko kirjoittaa sakko kun ei tässä myydä lippuja. Tämä ilmaistaan junassa pienellä tarralla, jota itsekään en edes huomaisi. Ja muistutan vielä, että juna on yksiosainen ja Ilmalan paikkeilla konduktööri juuri kiersi koko junan myyden lipun juuri siinä kohdassa, jossa tämä henkilö nyt oli.

Vääntö jatkui, kun matkustaja yritti kovasti selittää tilannetta ja pyysi ymmärtämään. Tarkastajat kasaantuivat kolmen joukolla ympärille ja tämä virkaintoinen neiti jatkoi selitystään, miten ymmärtää kyllä matkustajan tehneen virheen, mutta kyllä hänen olisi pitänyt huolehtia, että on sellaisessa kohdassa junaa, jossa lippuja myydään.

Juna saapui Helsinkiin, toinen tarkastaja käski meitä muita poistumaan toisen oven kautta ja tämä huono-onninen matkustaja jäi vielä heidän kanssaan vääntämään.

Näinkö halutaan antaa hyvä kuva Suomesta ja Helsingistä ja oletetaan, että pienet kuviot ovat universaaleja ja kaikki ne tajuavat? Mielestäni hyvin törkeää toimintaa ja sitten selitellään "kun on pakko sakottaa kun teit virheen."

Mielestäni HSL/VR on velkaa julkisen ja henkilökohtaisen anteeksipyynnön tälle henkilölle, tai sitten heidän on parempi antaa nuhteita konduktöörille, joka myi lippuja alueella, jossa ei lippuja myydä. Tällainen törkeä asiakkaat huomioonottava ja ystävällinen palveluhan voisi saada ihmiset kuvittelemaan, että lippuja saa vähän kaikkialta kätevästi. Tai että konduktöörit ovat ystävällisiä ja kohteliaita ammattilaisia. Eihän tällainen käy. Moinen käytös heti pois!

Itseäni nolottaa, etten tunkenut Helsingissä väliin ja selittänyt omaa näkemystäni asiasta heti tarkastajille. Tuskin tämä kylläkään olisi auttanut, olisivat vain käskeneet poistua paikalta. Jos joku kyseisen henkilön tunnistaa, pahoittelen itse VR:n ja HSL:n puolesta. Ei tuo kuvasta oikeasti Suomea, Helsinkiä tai yleisesti edes VR:n tai HSL:n toimintaakaan. Eiköhän kyseessä ollut taas liiallinen virkaintoilu tai huono työnohjaus.

Päivitys: HSL vastasi tämän julkaisun jälkeen nopeasti:

Tutkin tapahtumat kertomanne mukaisesta M-junasta kyseiseltä päivältä. Tuossa junassa on ollut useita liputtomia matkustajia ja tuohon joukkoon mahtuu varmasti myös se asiakas, jota palautteenne koski.
Tämän kyseisen asiakkaan kanssa ei tarkastajillamme ole ollut mitään ongelmia ja tarkastustilanne on sujunut ihan asianmukaisesti. Kyseisessä junassa on ollut myös kiinniottotilanne Helsingissä, mutta tämä tilanne on koskenut ihan eri asiakasta, kuin mistä palautteessanne mainitsette.
Tässä yhteydessä en voi henkilön tietosuojan vuoksi käsitellä ko.tarkastustilannetta kanssanne tarkemmin. Mikäli henkilö on meihin itse yhteydessä asia käsitellään hänen kanssaan.

Hienoa, että vastaus tuli ja en toki haluakaan, että minulle kerrottaisi henkilöstä mitään lisätietoja. Se ei minulle kuulu. Ja varmastikaan ei hän alkanut riehua, ei sellaiselta vaikuttanutkaan. Mutta epäilen, että ei myöskään ota yhteyttä, jos kerran sakon sai. Mutta ei varmasti ajattele kovin myönteisestikään asioista sen jälkeen. Joustoa pitäisi olla.

Kommentoi

Ficora palvelee taas

18.09.2012 14.00 - IT-ala yhteiskunta 

Sain ilmoituksen operaattorilta, että Viestintävirasto on kertonut heille yhdeltä ylläpitämistäni palvelimista tulleen roskapostia. Kyselin toki, olisiko lisätietoja, kyseessä kun on ihan normaali postipalvelin, joka ei hyväksy postia välitettäväkseen kuin tietyistä IP-osoitteista jne. Ei kuulemma ollut muuta tietoa tullut Viestintävirastolta kuin seuraavanmuotoinen ilmoitus:

12345|IP.IP.IP.IP|2012-09-10 05:00:00|posti.palvelin.tld|FI|Bot|123456|Datasource: B, Malware type: spam

Kyselin toki suoraan Viestintävirastolta, josko olisi jotain lisätietoja. Otsaketiedot jne olisivat hyödyllisiä, varsinkin kun postia ohjataan aika paljon tuolta palvelimelta eteenpäin ja nämä edelleenohjaukset saattavat mennä muiden suodattimien läpi. Tällöinhän suodatin voisi virheellisesti luulla tämän palvelimen olevan syyllinen roskapostitukseen, vaikka viesti on vain ohjattu ihan oikeaan paikkaan.

Vastaus oli yllättävä: ei ole mitään lisätietoja ja ilmoituksen jättäjä ei halua tietojaan annettavan eteenpäin. Totesin, että aikaleima on merkityksetön, koska aikaleima on tasatunnilla ja missään ei kerrota minkä tapahtuman aikaleima tämä on. Viestintäviraston edustajan mielestä tärkeää on, että saa tiedon, että "jotain poikkeavaa tapahtuu" ja aikaleima auttaisi selvittämään asiaa.

Olenko siis minä vain tyhmä, kun en ymmärrä paria asiaa:

  • miksei roskaposti-ilmoituksen tekijä halua antaam mitään lisätietoja
  • miksei roskaposti-ilmoitusjärjestelmässä vaadita mitään lisätietoja
  • miten on poikkeavaa tietää, että postipalvelimelta on lähtenyt postia tiettynä aikana ilman tietoa mistä tai mihin
  • mitä hyötyä on aikaleimasta, joka selvästikään ei ole viestin aikaleima ja vaikka olisi, onko se lähetyksen, vastaanoton, palvelimen eteenpäin siirron vai minkä aikaleima?

Itselleni tulee mieleen tällaisesta "ilmoitetaanpa roskapostista, muttei kerrota yhtään mitään enempää siitä" kiusanteko. Toki jos roskapostia tulisi koneelta, jolla ei ole mitään tekemistä postinvälityksen kanssa tuo tieto voisi jotain auttaakin. Mutta jos kyseessä on postipalvelin, joka käsittelee päivittäin suuret määrät viestejä, luulisi jotain lisätietoakin saavan. Mutta ei. "Tietolähteemme eivät halua, että luovutamme heihin liittyviä tietoja eteenpäin."

Pyysin Viestintävirastoa kertomaan ilmoituksen tekijälle, että oletan heidän vain kiusaavan, jos eivät halua mitään lisätietoja antaa. Enemmänkin kuitenkin oletan kyseessä olevan Viestintäviraston toimintatavat. Heitä ei kiinnosta oikeasti tällaisten asioiden selvittely, kunhan vain voivat esittää tekevänsä jotain ja rahoitusta piisaa.

Kyllä, on selvää, etten pidä Viestintävirastosta yhtään. Mutta pitääkö joku? Verkkotunnusjärjestelmä tehtiin rikkinäisenä ylihintaan yllättäen saman firman toimesta kuin alunperin selvityksetkin. TV-maksusta pidettiin kiinni vuosikausia kynsin ja hampain kun sillä saatiin miljoonia vuodessa virastolle. Ja yritettiin jopa saada FI-verkkotunnuksiin kytkettyä "tietoturvamaksua" vastineena ei-mistään.

Toki voi olla, että Viestintävirasto/CERT-FI on joskus tehnyt jotain hyödyllistä, mutta omiin korviini sellaista ei vielä ole kantautunut. Ja tämäkin episodi näyttää hyvin vahvasti siltä, että kuka tahansa voi tehdä "roskaposti-ilmoituksen" kenestä tahansa ilman mitään perusteluja tai lisätietoja.

Jos siis jostain kumman syystä alkuperäinen ilmoittaja pystyisi arpomaan kenestä on kyse ja haluaisi jopa auttaa asian selvittämisessä (oletan vieläkin ongelman olevan siinä, että roskapostia on vain välitetty ihan oikeisiin osoitteisiin asiakkaan pyynnön perusteella, ei siitä että roskapostia olisi lähtenyt tuolta palvelimelta), saa mieluusti ottaa yhteyttä. Mutta tuskinpa tämäkään viesti heitä tavoittaa. Mutta kun ei Viestintävirastokaan halua asiassa välikätenä näköjään toimia.

Kommentit (1) | Kommentoi

Kusettaako TBWA "rekryssään"?

16.09.2012 12.24 - web 

Disclaimer: Minulla ei ole mitään TBWAta vastaan, en ole heidän kanssaan ikinä ollut missään tekemisissä enkä heidän toimintatapojaan tunne. Tämä ilmoitus vain pisti pahasti silmään ja on muotoiltu niin epäselvästi, ettei tuosta kukaan pysty sanomaan millaiseen freelance-suhteeseen oikeasti joutuu tai mitä jää käteen.

Yrittääkö suuri ja mahtava mainostoimisto TBWA kusettaa kenties tietämättömiä? Heillä on hieno "rekrytointi-ilmoitus", jossa hakevat "4-5 koodigurua" toimimaan freelancereina kanssaan. Eihän siinä mitään, freelancereita käytetään paljon. Mutta katsotaanpa mitä tarjoavat.

Me tarjoamme mahdollisuuden kehittyä ja rakentaa portfoliota Suomen parhaiden osaajien ja asiakkaiden kanssa. Etsimme 4-5 ennakkoluulotonta koodigurua, jotka tuntevat uusimmat web-tekniikat eivätkä kavahda ripeitä aikatauluja tai kryptisiä asiakasvaatimuksia.

Ensinnäkin, jos puhutaan "koodiguruista", itseään sellaisiksi kutsuvat harvemmin sitä ovat. Oikeasti osaavat pitävät itseään ammattilaisina, ei guruina. Joten tässä liehitellään selvästi melko aloittelevia.

Toisekseen, jos pitää tuntea "uusimmat web-tekniikat" ilman, että kerrotaan mitkä, ollaan vähän hukassa jo siinä. Ei ole olemassa mitään tiettyä joukkoa uusimpia tekniikoita.

Kolmanneksi, "ripeät aikataulut" ja "kryptiset asiakasvaatimukset" kuulostavat siltä, että freelancereiden niskaan kaadetaan kaikki mitä asiakkaalta vain tulee ja heidän pitää sitten yrittää setviä mitä piti tehdä. Mieluiten toissa viikolla.

Neljänneksi, jos pitää kasata vielä portfoliota, sekin viittaa aloittelevaan, ei mihinkään kokeneeseen "koodiguruun."

Odotamme sinulta kahden viikon (75h) työpanosta per kuukausi. Työllä maksat "vuokran" ja takaat 1000€:n kuukausitulot. Toiminimen perustamisessa autamme tarvittaessa. Loput ajastasi voit käyttää miten haluat. Teet sitten töitä muille työnantajille tai väsäilet omia projektejasi, oma aikasi on täydellisesti sinun.

Vai että puolipäiväinen duuni. Ihan kiva, sopii monelle. Mutta hetkinen, "vuokra" lainausmerkeissä? Eli ei vuokra, vaan "vuokra", mitä se sitten onkin. Auttavat toiminimen perustamisessa, se on ystävällistä. Mutta tonni kuussa tuosta? Hetkinen... Siitä pitää freen maksaa itse YELit ja muut kulut sitten. Kysehän ei ollut työsuhteesta.

Mutta kivaa, että antavat henkilöiden käyttää muun kuin työajan ihan mihin itse haluaa. Kovin ystävällistä. Yleisestihän työelämässä kaikki aikasi on työnantajan ja freelancerina varsinkin!

Vastineeksi ajastasi tarjoamme sinulle:
avarat työtilat, sähkön sekä internet-yhteyden
mielin määrin kahvia
touhutonnin varmaa tuloa

Aww, oikein avarat työtilat, sähkön ja netin! Minulla on kotonakin sähköä ja netti. Maksan niistä jopa parikymppiä kuussa. Voi kun jotenkin saisinkin ne ilmaiseksi, säästäisin monta euroa! Ja oikein touhutonni! Touhutonni, ajattele! Ollaanko tässä alakoululaisia?

Tiloihimme majoittuvien freelancereiden työtehtävät koostuvat TBWAn web-projekteista kuten bannereista, kampanjasivuista, prototyyppien rakentamisesta, erilaisista päivityksistä sekä muusta digitaalisesta toiminnasta.

Eli siis tarvitaan oikein koodiguruja vääntämään bannereita ja päivittämään sivuja. Miten surkeasti siellä on systeemit sitten rakennettu? Luulin, että bannerit menevät ihan webbileiskaajien toimesta paikoilleen, vai onko tässä taas kuvitelma, että webbisivujen tekijät on "koodiguruja"? Termistö nyt sotii käsitystäni vastaan kovasti.

Ja "majoittuvien", eli siis tarjoavat asunnonkin siellä toimitiloissaan? Mieluummin asuisin ihan muualla. Mitä tarjoavat sellaisille? Vai onko kyseessä sittenkin tilanne, jossa ei hyväksytä, että olet tehnyt sen 75 tuntia töitä oman laskentasi mukaan, vaan sitten vasta kun he hyväksyvät? Joten majoitut ihan mukavasti vääntämään duunia ympäri vuorokauden toimistolle.

Täytä alla oleva lomake ja kerro meille mahdollisimman monipuolisesti itsestäsi ja osaamisestasi. Myös online-cv:tä arvostetaan. Mikäli kirjoitat hakemukseen juuri oikeat asiat, olemme sinuun yhteydessä pikaisesti.

Anskummäarvaan: "Olen nuori, osaan tehdä monia asioita, mutten saa töitä kun ei ole portfoliota. Oon kyllä guru, ainakin äiti sanoo niin. Kai mä saan tulla tekemään teille kiireistä ja epäselvästi speksattua duunia naurettavalla liksalla, että voin sitten lähteä heti kun vaan voin pois?" Pääsenkö töihin?

Mieluusti otan vastaan TBWAn tarkemman selityksen asiasta, jos tämä kirjoitukseni ei olekaan totuudenmukainen. En vain muuta tuosta "rekryilmoituksesta" pysty lukemaan. Sen verran ympäripyöreästi ja tyhmästi kirjoitettu on hän.

Päivitys: TBWA on pyytänyt anteeksi huonoa rekryään ja fiksusti jättänyt sen esimerkkinä huonosta rekrystä. Tuskin niin fiksuja olivat, että suunnittelivat koko homman etukäteen (mikään julkisuushan ei ole pahasta...), mutta enihuu. Ihan hyvin pelastettu tilanne. Toki voisivat selittää millä laskutavalla olettivat tuon "touhutonnin" olevan hyvä raha, kun selvästikään ei haettu tonnin palkalla vaan tonnin laskutuksella henkilöjä tekemään duunia. Vai oliko sekin epäselvästi sanottu ja kyse oli työsuhteesta ja palkasta?

Kommentoi

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu