Symbiatch - maailma on rikki

HSL:n/VR:n virkaintoiset tarkastajat

19.09.2012 13.47 - yhteiskunta 

Aiemmin minulla ei ole ollut mitään pahaa sanottavaa lipuntarkastajista pääkaupunkiseudulla. Itselläni lippu aina on niin tarkastus käy kätevästi ja kohteliaasti. Viime viikon torstaina (13.9.2012) sen sijaan kävi vähän toisin. Olin kylläkin vain seuraamassa sivusta, en kohteena.

Ulkomaalainen henkilö tulee Pasilasta yhden yksikön pituiseen FLIRT-tyyppiseen M-junaan (jossa siis koko vaunu on yhtä osiota, ei mitään väliovia tai muuta) ja jää odottamaan konduktööriä. Tarkastajat tulevat myös Pasilasta, kuten aikamoinen joukko muitakin ihmisiä. Onhan kyseessä Pasila. Tällä matkustajalla ei tietenkään ollut lippua, joten heti aletaan vääntää sakkoa ja vaaditaan henkilöpaperit. Henkilö yrittää selittää tulleensa juuri kaukojunalla ja odottavansa lipunmyyntiä. Hänelle kun on sanottu, että lähijunasta voi ostaa lipun. Tarkastaja sanoo, että pakko kirjoittaa sakko kun ei tässä myydä lippuja. Tämä ilmaistaan junassa pienellä tarralla, jota itsekään en edes huomaisi. Ja muistutan vielä, että juna on yksiosainen ja Ilmalan paikkeilla konduktööri juuri kiersi koko junan myyden lipun juuri siinä kohdassa, jossa tämä henkilö nyt oli.

Vääntö jatkui, kun matkustaja yritti kovasti selittää tilannetta ja pyysi ymmärtämään. Tarkastajat kasaantuivat kolmen joukolla ympärille ja tämä virkaintoinen neiti jatkoi selitystään, miten ymmärtää kyllä matkustajan tehneen virheen, mutta kyllä hänen olisi pitänyt huolehtia, että on sellaisessa kohdassa junaa, jossa lippuja myydään.

Juna saapui Helsinkiin, toinen tarkastaja käski meitä muita poistumaan toisen oven kautta ja tämä huono-onninen matkustaja jäi vielä heidän kanssaan vääntämään.

Näinkö halutaan antaa hyvä kuva Suomesta ja Helsingistä ja oletetaan, että pienet kuviot ovat universaaleja ja kaikki ne tajuavat? Mielestäni hyvin törkeää toimintaa ja sitten selitellään "kun on pakko sakottaa kun teit virheen."

Mielestäni HSL/VR on velkaa julkisen ja henkilökohtaisen anteeksipyynnön tälle henkilölle, tai sitten heidän on parempi antaa nuhteita konduktöörille, joka myi lippuja alueella, jossa ei lippuja myydä. Tällainen törkeä asiakkaat huomioonottava ja ystävällinen palveluhan voisi saada ihmiset kuvittelemaan, että lippuja saa vähän kaikkialta kätevästi. Tai että konduktöörit ovat ystävällisiä ja kohteliaita ammattilaisia. Eihän tällainen käy. Moinen käytös heti pois!

Itseäni nolottaa, etten tunkenut Helsingissä väliin ja selittänyt omaa näkemystäni asiasta heti tarkastajille. Tuskin tämä kylläkään olisi auttanut, olisivat vain käskeneet poistua paikalta. Jos joku kyseisen henkilön tunnistaa, pahoittelen itse VR:n ja HSL:n puolesta. Ei tuo kuvasta oikeasti Suomea, Helsinkiä tai yleisesti edes VR:n tai HSL:n toimintaakaan. Eiköhän kyseessä ollut taas liiallinen virkaintoilu tai huono työnohjaus.

Päivitys: HSL vastasi tämän julkaisun jälkeen nopeasti:

Tutkin tapahtumat kertomanne mukaisesta M-junasta kyseiseltä päivältä. Tuossa junassa on ollut useita liputtomia matkustajia ja tuohon joukkoon mahtuu varmasti myös se asiakas, jota palautteenne koski.
Tämän kyseisen asiakkaan kanssa ei tarkastajillamme ole ollut mitään ongelmia ja tarkastustilanne on sujunut ihan asianmukaisesti. Kyseisessä junassa on ollut myös kiinniottotilanne Helsingissä, mutta tämä tilanne on koskenut ihan eri asiakasta, kuin mistä palautteessanne mainitsette.
Tässä yhteydessä en voi henkilön tietosuojan vuoksi käsitellä ko.tarkastustilannetta kanssanne tarkemmin. Mikäli henkilö on meihin itse yhteydessä asia käsitellään hänen kanssaan.

Hienoa, että vastaus tuli ja en toki haluakaan, että minulle kerrottaisi henkilöstä mitään lisätietoja. Se ei minulle kuulu. Ja varmastikaan ei hän alkanut riehua, ei sellaiselta vaikuttanutkaan. Mutta epäilen, että ei myöskään ota yhteyttä, jos kerran sakon sai. Mutta ei varmasti ajattele kovin myönteisestikään asioista sen jälkeen. Joustoa pitäisi olla.

Kommentoi

Kommentit

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu