Symbiatch - maailma on rikki

Sosiaalinen media - bullshitbingo?

04.05.2007 08.10 - bloggaus IT-ala 

Tänään osallistun pieneen tapahtumaan jossa puhutaan sosiaalisen median rahantekomahdollisuuksista. Oletusarvo: bullshitbingolappu täyttyy hetkessä.

Tapahtumassa on puhumassa mm. Whitevectorin edustaja, siis tuon samaisen firman jonka sivuilla kerrotaan heidän julkistavan tuotteensa aikaisin vuonna 2007 ja uutislinkin vievän ei-mihinkään. Myöskin VTT:n erikoistutkija on puhumassa. Omat kokemukseni VTT:stä ovat viitanneet vain siihen, että mitään käytännöllistä ei ikinä löydy.

Mutta katsotaan olenko väärässä tilaisuuden sisällöstä vai en...

VTT aloitti selittämällä oman käsityksensä sosiaalisesta mediasta ja sanoi ettei heillä Web 2.0 ole sama asia. Jostain syystä "ketterät menetelmät" sisälsi yhtäkkiä ajaxin ja blogit ja muuta. Mitenköhän nämä sitten liittyy toisiinsa? Itse en heti tajua.

Youtube ja Flickr tulivat esiin hetkessä, luonnollisesti. Mainosmyynti, lisämaksupalvelut jne ovat yksiä liiketoimintamalleja mutta VTT keskittyy vain niihin jotka ei perustettu ilmaisena huvikseen. Sitten esiteltiin sivustoja aika kiinnostamattomasti. VTT:n julkaisun selailin läpi ja eipä siinä juuri asiaa ollut. Mysliä hehkutettiin kun on melkein kaikkien taustamoottorina. Joillekin sitten riittää sekin, minulle ei. Kukin tyylillään, ei aloiteta tästä taas yhtä sotaa.

VTT:n mielestä ala vielä kuluttajavetoista jne. VTT tutkii kaikenlaista mutta... Idealiike mainittiin hyvänä julkisuustempauksena. Sitähän se oli mutta homma jätettiin ihan kesken. Missä jatkokehitys? Missä kerättyjen tietojen aggregointi? Eli kuten jenkkilässä sanottaisi: missä pihvi?

Yhdistäminen tiedolle, kaupallisen tiedon haku blogeista, paikkatietomainokset, mobiili tiedonvälitys jne nähdään tulevaisuuden asiana. Hyvin pitkälle sitä mitä itse olen sanonut ja tehnytkin. Mutta tarkoittaako tämä sitä, että kun tutkija pitää jotain hyvänä, se ei oikeasti ikinä toteudu ja pitäisi miettiä jotain muuta? ];)

Whitevector sitten esitteli lyhyesti mitä tekevät ja muuta sellaista. Tässäkään ei selvästi selitetty miten rahaa voi tehdä yleisesti, vain mitä he ovat tehneet ja tekevät. Ei kauhean kiinnostavaa, puhujan puheestakaan ei aina saanut selvää joten se siitä.

Sen jälkeen olisi pitänyt alkaa tehdä sosiaalista ryhmätyötä ja suunnitella swbusiness.fi-kotskaportskaalille uutta ilmettä ja liiketoimintamallia jne. Tässä vaiheessa kiinnostus lopahti täysin, varsinkin kun olisi pitänyt tehdä ilmaistyötä sivustolle, jonka ainoa "anti" on ollut spämmit satunnaisilta firmoilta. (Ja kun kerran pääsivulla "uutiset" tulevat Digitodaysta, joka on alaa tuntevampien keskuudessa tunnettu enemmänkin hupisivustona josta on kiva käydä katsomassa mitä asioita nyt on tajuttu väärin eikä itse uutisasioiden takia niin...) Sivustolla kuulemma 500 käyntiä päivässä ja "hyvin vähän" sellaisia jotka käyvät lähes päivittäin. Tiedä sitten onko se hyvä asia että sivustolla käydään harvoin, sehän tarkoittaa ettei se kiinnosta.

Mutta ehkä saivat jotain ryhmissä kasaan, itselleni aamun anti oli melkolailla nolla. Bullshitbingosta olin väärässä, olisi pitänyt ennemminkin arvata että kyseessä on brändibingo. Ja missä se otsikonmukainen asia sosiaalisen median liiketoimintamalleista tai rahan tekemisestä oli? Kai niissä parissa lauseessa joissa esiteltiin että voi myydä mainoksia, tarjota maksullisia palveluja tai yrittää tehdä firmasta sellaisen että joku ostaa. Tuon olisi voinut hoitaa yhdellä lauseella webissä, ei olisi tarvinnut noin pitkään puhua ei-mitään.

Kommentoi

Lisää kommentti

Nimi:
Email:
Kotisivu:
Kotisivu:
Kommentti:

Kommentit

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu