Symbiatch - maailma on rikki

Nokia Device With Retina-like Display?

13.01.2011 19.49 - mobiili 

I haven't noticed if anyone's been talking about some new Nokia devices coming with "retina-like" displays. But that seems to be the case. At least if we're to believe Nokia and their newsletter:

Future Symbian^3 smartphones released by Nokia will include models with non-standard nHD resolution. Your application should be ready to handle touch screens with VGA resolution (640 x 480) at 326 DPI.

Interesting to see what kind of devices they will be. The resolution seems to be quite small though and this means that the display will be 1.7" (if I calculated correctly) 2.45". Veery small indeed.

Also, it's nice that Nokia also talks about their "scalable UI" stuff. Yes, they've been talking about that kind of stuff for years, but I still haven't seen anything from Nokia that would allow people to make UIs to stretch nicely etc. Maybe I just haven't been looking hard enough...

Comments (2) | Comment

Asiakkaiden käsittelyä Elisan malliin

02.01.2011 22.02 - IT-ala 

Yritykseni otti aikoinaan vuonna 2005 EUnetilta konesalipalvelut. Hinta oli hyvä ja EUnet oli hyvässä maineessa. Ja palvelut toimivatkin hyvin eikä valittamista ollut.

Sittemmin Elisa osti Saunalahden, jonka omistama EUnet oli. Jo tuolloin hieman pelotti miten käy, mutta mikään ei näyttänyt muuttuvan. Huokaisin helpotuksesta.

1.12.2009 sain yhteydenoton Seija Tyrväiseltä IT-Viestin Suomi Oy:stä. Hän lyhytsanaisesti ilmoitti, että EUnetiä ajetaan alas ja kyseli ovatko palvelumme tarpeellisia vielä. Ilmoitin että ovat ja ihmettelin itsekseni miksi moista kysellään. Varmaan huviksemme maksaisimme palveluista joita emme käytä? Viestin mukana tuli myös kesäkuussa 2009 päivätty ilmoitus, jonka mukaan EUnetin palvelut lopetetaan ellei uutta sopimusta ole tehty lokakuun 2009 loppuun mennessä. Mielenkiintoista...

Seuraava yhteydenotto tulikin sitten 20.9.2010 eli yhdeksän kuukautta edellisen jälkeen. Laskutus tuli jo Elisan nimellä ja olin ollut siinä uskossa, että siirtymä on sitten hoitunut itsestään. Ei näköjään. Tässä yhteydenotossa taas kysyttiin onko palvelu tarpeellinen. Fiksu kysymys taas.

Sitten saikin odottaa 11.11.2010 asti seuraavaa yhteydenottoa. Kuulemma vihdoinkin on selvillä hinnasto ja päästäisi siirtämään sopimuksia Elisan nimiin. Eli mitään siis ei oltukaan tehty, vaikka yli vuotta aiemmin piti palvelujen olla jo Elisan? Mielenkiintoista.

Palvelujen hintoihin oli tulossa muutosta ja yhtenä tärkeänä osana oli sähkönkulutus. Konesaleissahan tuo on tärkeä tieto, koska saman verran tarvitaan sitten jäähdytystäkin. Piti täyttää Excel-tiedosto, jossa olisi nämä tiedot. Sen toimivuus ja ohjeistus olikin hieno, puhumattakaan siitä, että halusivat virtalähteiden nimellistehot, eivät todellista kulutusta. Useat palvelimet kun osaavat kertoa ihan sen todellisenkin kulutuksen. Mutta paremmin voi rahastaa kun kyselee ominaistehoja (meidän tapauksessamme ominaistehot 2-3x todellinen kulutus).

Toimitin tiedot ja sain 22.11.2010 takaisin kolme dokumenttia: Tarjouslaskelma, jossa kerrottiin "hinnoittelu konesalilaitepaikoista ja/tai sähköstä." Tiedostonimellä Konesalin eyi oleva tiedosto, jonka otsikko olikin sitten Tarjous ja jossa kerrotaan Elisa yritysinternetin konesaliversiosta. Kolmas dokumentti oli yleiset sopimusehdot.

Itseltäni meni suoraan ohi se, että tuo eyi-dokumentti olikin osa tarjousta. Käsitin nimittäin että tuossa tarjousdokumentissa oli koko hinta. Yleensähän kun tarjousta tehdään näytetään jossain lopullinen kokonaishinta. Nyt ei näin ollutkaan, mutten tiennyt tätä.

Kysyin vielä, että onko tosiaan niin, että jos en hyväksy kahden viikon verran voimassa olevaa sopimusta, katkeavat palvelumme vuodenvaihteessa, kuten dokumenteissa luki. Eli noin kuukauden päästä. Näin todellakin oli. Ilmoitin tämän olevan aika hieno aikataulutus, todella helppoa etsiä uutta palveluntarjoajaa kuukauden varoitusajalla, varsinkin joulukuussa.

3.12.2010 ilmoitin, että tarjous on pakko kai hyväksyä, kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole. Hinta nousisi noin tuplaksi (siis näin olin dokumenteista käsittänyt) ja se ei olisi kauhea ongelma kun palvelut kuitenkin toimivat.

4.12.2010 sain sopimuslomakkeet ja useita muita dokumentteja. Ihan kiva, mutta ne olivat erään yhdistyksen nimellä ja tiedoilla eikä niillä ollut mitään tekemistä yritykseni kanssa! Hieno homma. Ilmoitin asiasta Tyrväiselle.

7.12.2010 sain pahoittelut asiasta ja uudet dokumentit. Vasta nyt huomasin, että hinta onkin melkein nelinkertainen alkuperäiseen nähden. En ollut tosiaan huomannut tätä toista dokumenttia, jossa hinnoiteltiin erikseen internet-liittymä. Eli kaksinkertaisella hinnalla saisimme pitää palvelimemme Elisan konesalissa, mutta nettiä ei siihen kuuluisi. Se oli erikseen. Ei sitten voinut tehdä selkeää yhtä dokumenttia, jossa kokonaishinta...

10.12.2010 ehdin asiaa selvittää ja varmistin, että hinta tosiaan on näin iso. Ja irtisanomisaika asiakkaan puolelta olisi kuusi kuukautta. Päätin tällöin, että jos asioiden hoito on tätä tasoa, en halua enää olla heidän kanssaan tekemisissä. Olen aiemmin ollut vastaavassa tilanteessa TDC Songin kanssa ja hyvin samanlaiselta näytti touhu. (He aikoinaan ulkoistivat myyntinsä muualle ja yksinkertainen kysymys "saako teiltä minkälaisen netin tähän osoitteeseen" vei muutaman viikon selvitellä ja senkin jälkeen vastaus oli "kai sinne jotain saa. Vaihtui asiakkuus silloinkin muualle.)

Pyysin Tyrväisen esimiehen tai Elisalla asiaa hoitavan ihmisen yhteystiedot, koska halusin selvittää asian nyt kunnolla. Hän siirsi asian Pekka Huttuselle, jolla oli Elisan sähköpostiosoite. Odottelin hetken josko saisin jotain vastausta, mutta mitään ei kuulunut.

14.12.2010 lähetin viestin suoraan Huttuselle ja kysyin saisiko nyt jotain vastausta asioihin. Halusin tietää onko Elisan tapa hoitaa asioita todellakin tällainen, eli kuukauden varoitusajalla tehdään muutoksia, hinnat nostetaan reippaasti ylös ja vielä lähetellään toisten asioita asiakkaille.

Sain tähän vastauksen, joka oli kuin suoraan kopioitu jostain yrityksen ohjekirjasta. "Elisa kehittää ja yhdenmukaistaa palvelinympäristöihin liittyviä palveluitaan" ja niin edelleen. Mihinkään kysymykseeni ei vastattu ja todettiin vain, että yhteydet eivät toki katkea vaan palvelu jatkuu kuten ennenkin.

Totesin ettei hän vastannut yhteenkään kysymykseeni ja pyysin niihin uudestaan vastauksia. Vieläkään en saanut vastausta ja vieläkin todettiin, että ehkä olen saanut väärää informaatiota ja palvelut eivät katkea vaan jatkuvat toki.

En tyytynyt vielä tähänkään tietenkään, halusin oikeasti vastauksia. Pyysin vielä kerran entistä selvemmin ranskalaisilla viivoilla eritellen vastauksia kysymyksiini. Vihdoinkin sain jotain vastausta ja pahoittelun "jos olette saanut toiselle asiakkaalle kuuluvaa tietoa." Sain myös pätkän Elisan sopimusehtoja joilla hän perusteli kuukauden varoitusaikaa.

Kysyin toki heti miksi hän perustelee Elisan sopimusehdoilla tätä asiaa, meillähän on vielä sopimus EUnetin kanssa ja EUnetin ehdoilla. Yleensähän viitataan silloin niihin ehtoihin. Kuulemma ehdot ovat yhtenevät nytkin.

Huttunen vielä kysyi mikä on epäselvää sopimuksessa ja eritteli hinnat. Kerroin epäselvää olleen sen, että missään ei kerrottu selkeästi yhtä lopullista hintaa, vaan piti osata arpoa eri dokumenteista kaksi hintaa yhteen. Tämänkin olin selittänyt jo muutaman kerran, mutta näköjään en osaa selittää tarpeeksi selvästi...

16.12.2010 sain vielä uudet sopimusdokumentit Tyrväiseltä.

Kritisoin vielä heidän tapaansa hoitaa asiat ja sitä, että Elisan puoleltahan meille ei kukaan ole sanonut mikä yritys on IT-Viestin Suomi Oy tai että he hoitavat näitä asioita. Yleensä on tapana ollut alihankkijoita käytettäessä se, että yritys kertoo asiakkailleen näin olevan. Ehkä Elisan mielestä on ok, että minäkin lähettelen heidän asiakkailleen yhteydenottoja heidän nimissään tai muuta yhtä hienoa?

27.12.2010 sain vastaukseksi Tyrväiseltä "asia on tainnut mennä jo vähän yli asian.." sekä tiedot henkilöstä, joka on Uudenmaan aluemyynnin vetäjä ja hänen olevan lomalla. Jos haluaisin keskustella ennen hänen palaamistaan "Elisan organisaation rakenteesta ja myynnin valtuutetuista toiminoista" voisin ottaa yhteyttä toiseen henkilöön.

Ilmoitin, että en halua keskustella enää mistään koskaan hänen tai Elisan kanssa, koska asioiden hoito on ollut näin huonoa. Saman viestin toimitin myös Huttuselle. Hienoahan oli kuulla myös, että Huttusella ei "suoraa asiakasvastuuta tässä asiassa ole." Miksiköhän sitten hänet laitetaan latelemaan kopypastevastauksia eikä jotakuta joka oikeasti olisi vastuussa?

Olenkohan outo kun mielestäni toiminta oli todella huonoa? Minusta kuukauden varoitusajalla joulukuussa nelinkertainen hinnanmuutos sekä puolen vuoden irtisanomisaika on aikamoista toimintaa. Melkeinpä kiristystä. Tämähän tarkoittaa sitä, että asiakas ei voi edes hyväksyä tarjousta ja irtisanoa samantien ellei halua maksaa puolen vuoden maksuja. Muutenkin selvästi halutaan "sakkoja" jos asiakas joskus haluaisi vaihtaa operaattoria toiseen.

Onneksi sain tarjouksia melko nopeasti muilta palveluntarjoajilta ja löysin sopivan, jonka kanssa saimme heti sopimuksen aikaiseksi, hintatiedot olivat selkeät ja irtisanomisaikakin lyhyt. Ja onneksi olen tehnyt siirron aiemminkin niin sen suunnittelu onnistui nopeasti. Ja nyt ei tarvitse enää Elisasta välittää. Toivottavasti. En ihmettelisi vaikka pian tulisi lasku uudella hinnalla vaikkei sopimustakaan olisi...


Ja kukaan ei varmaan ole yllättynyt kuulemaan, että laskuja yritti tulla sopimuksen päättymisenkin jälkeen. Sentään peruuttivat välittömästi kun ilmoitin, että olemme lopettaneet palvelun käytön ja tämä henkilö ilmoitti sopimuksen päättyvän tuona päivänä. Yllätyin.

Comments (1) | Comment

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu