Symbiatch - maailma on rikki

3G, Nokia ja Saunalahti

24.06.2006 16.06 - mobiili 

Laitoin nyt sitten Saunalahdelle kyselyä josko toimittavat uuden SIM-kortin kun Nokian matkapuhelintuen pääjehu on sitä mieltä että vika on verkossa eikä heidän puhelimissaan. Normaaliahan se on että puhelin saa jumittua tai bootata itsensä jos verkko on tuhma, eikös? Hieman tietysti jo epäilytti josko vika olisi SIMmissä tai verkossa kun kerran kaksikin puhelinta sekoilee. Kumpikin kylläkin Nokiaa, joten voi olla että ovat vain korjanneet edellisen mallin verkkojumituksen sillä että uudempi boottaa itsensä jos näin käy.

Yllätyin kuitenkin Saunalahden vastauksesta. He voivat toimittaa uuden SIM-kortin mutta se maksaa 7,40 euroa. Kysyin josko he hyvittävät hinnan sitten takaisin jos vika on heillä, kun kerran Nokia niin väittää. Eivät hyvitä. Mutta miksi, jos kerran vika ei voi olla SIM-kortissa eikä heidän verkossaan? Suoraan sanoivatkin ettei puhelimen kaatuilu tai muu johdu ikinä verkosta. Eli nyt on sitten Saunalahti vastaan Nokia.

Sain myös Saunalahdelta hyvän korjausvinkin 3G-ongelmiin: älä käytä sitä. Heidän mielestään ongelmien ilmetessä pitää siis lopettaa palvelun käyttö. Sanoivat myös että esimerkiksi Vantaalla 3G-verkon peitto ei ole tarpeeksi hyvä ja 2G-moodissa pitäminen olisi hyvä asia. Kiitin tiedosta ja kerroin että olen itse ollut tyytyväinen 3G-peittoon, mutta hyvä kun kertoivat ettei minun pitäisi olla. Onhan se rehellistä kertoa asiakkailleen ettei kannata tyytyä ihan hyvään toimivuuteen. Pitäisi kai sitten vaatia enemmän?

Eli asia pitänee siirtää kuluttajaihmisten hoitoon jos kerran kumpikaan osapuoli ei myönnä mitään vikaa voivan omissa tuotteissaan olla ja silti tuhansilla muilla homma pelaa, muutamilla vain on ongelmia.

(Ja ennenkuin joku mainitsee ettei asia kuuluisi kuluttajaviranomaisille pieni vinkki: sekä liittymä että puhelimet ovat yksityisomistuksessani ja asia on silloin kuluttaja-asia)

Comment

Add comment

Name:
Email:
Homepage:
Kotisivu:
Comment:

Comments

ss (anon, 29.06.2006 09.56)

>(Ja ennenkuin joku mainitsee ettei asia
>kuuluisi kuluttajaviranomaisille pieni
>vinkki: sekä liittymä että puhelimet ovat
>yksityisomistuksessani ja asia on
>silloin kuluttaja-asia)"

Ok, oleellista on myös se että ovat "perus" kuluttajakäytössä. Olin ymmärtänyt että nämä luurit liittyvät vahvasti näihin sinun koodaamis töihin/harrastuksiin.

Vaikeita asioita nuo toki ovat, mutta jos olet ostanut luurin ja palvelun Saunalahdelta sellaiseen käyttöön jossa niiden on luvattu toimivan, niin toki tuotteessa on virhe jos eivät siinä käytössä toimi luvatusti.

Vaikeampi tilanne on silloin jos laitteen myyjä ei ole luvannut laitteen toimivan täydellisesti kaikissa tilanteissa, eikä palvelun tarjoaja ole luvannut kaikkien palveluiden toimivan ihanteellisesti kaikissa kokoonpanoissa / tilanteissa. Mainittu valmistaja ei paljoa lupaile, mutta ei se tietenkään kaikesta vastuusta vapauta.

Mainitun operaattorin käyttäjille pienet 3G ongelmat eivät ole vieraita (no ei muillekkaan) aktiivisessa käytössä, mutta osa on kokonaisuuteen tyytyväisiä, ilmeisesti maantieteellisellä sijainnilla on merkitystä, ainakin joissain paikoissa tiettyjä ongelmia voi toistaa helposti. Hieman tilanteesta jo päätelaitteesta riippuen voi tapahtua eriasioita. Yksinkertaisemmilla laitteilla yleensä vain yhteydenkatkeaminen ja verkosta tippuminen joka korjaantuu uudelleen käynnistämällä jos ei muutoin palaudu.

Jossain tietenkin menee raja mitä pitää hyväksyä, mutta kanattaa silti muistaa että "radiopuhelimista" kyse.

Mutta ei tunnu oikein hyvältä että laite katuu siitä mitä ilmassa liikkuu (Tai ei liiku), tosin jutussa ei ilmene miksi laite uudelleen käynnistyy, johtuuko se laitteen sekoamisesta vai siitä että tuolla tavoin laite yrittää korjata verkko ongelman.

Symbiatch (29.06.2006 10.07)

Todennäköisesti kaatumisella yritetään korjata vikatilanne. Epäilen, että ovat oikeasti tietoisia esimerkiksi 6680:n viasta ja ovat sitä korjanneet näin. Siinähän verkko näkyy olevan, mutta se ei toimi. N70 vain käynnistää itsensä uudelleen. Outoa kylläkin se, että verkko toimii ihan hyvin, tiedostonlataus voi olla käynnisäs ja yhtäkkiä vedetään nurin.

Selvitin kylläkin ongelman ja nyt puhelin ei ole kaatunut. Pitäisiköhän kysyä Nokialta haluavatko tietää missä on vika jotta voisivat harkita korjaamista. Eivät kuitenkaan halua myöntää että vikaa on, joten eivät varmaan halua myöskään tietää miten se korjataan... :)

Henrikki (anon, 29.06.2006 15.48)

Minulla loppui N70:n kaatuilu samalla kun Sonera selvästi paransi omaa 3G verkkoaa Hesasssa. Nyt on puhelin koko ajan 3 G moodissa eikä ongelmia ole ollut. Kehä kolmosenkin ulkopuolella olen käynyt, mutta puhelin on sielläkin käyttäytynyt ihan ok.

Toki pidemmällä bussimatkalla (Tampere-Hki) olisi olut varmaan viisainta käyttää GSM-moodia,jotta kone ei turhaa olisi etsinyt 3 G verkkoa, mutta kyllä se toimi sillä tavallakin ihan ok eikä tuntunut akkuakaan pahemmin vievän. 770:sta loppu puhti ennen puhelinta.

Jutut.fi  |  Omat jutut  |  Muiden jutut  |  Kategoriat  |  kirjaudu