Laitoin nyt sitten Saunalahdelle kyselyä josko toimittavat uuden SIM-kortin kun Nokian matkapuhelintuen pääjehu on sitä mieltä että vika on verkossa eikä heidän puhelimissaan. Normaaliahan se on että puhelin saa jumittua tai bootata itsensä jos verkko on tuhma, eikös? Hieman tietysti jo epäilytti josko vika olisi SIMmissä tai verkossa kun kerran kaksikin puhelinta sekoilee. Kumpikin kylläkin Nokiaa, joten voi olla että ovat vain korjanneet edellisen mallin verkkojumituksen sillä että uudempi boottaa itsensä jos näin käy.
Yllätyin kuitenkin Saunalahden vastauksesta. He voivat toimittaa uuden SIM-kortin mutta se maksaa 7,40 euroa. Kysyin josko he hyvittävät hinnan sitten takaisin jos vika on heillä, kun kerran Nokia niin väittää. Eivät hyvitä. Mutta miksi, jos kerran vika ei voi olla SIM-kortissa eikä heidän verkossaan? Suoraan sanoivatkin ettei puhelimen kaatuilu tai muu johdu ikinä verkosta. Eli nyt on sitten Saunalahti vastaan Nokia.
Sain myös Saunalahdelta hyvän korjausvinkin 3G-ongelmiin: älä käytä sitä. Heidän mielestään ongelmien ilmetessä pitää siis lopettaa palvelun käyttö. Sanoivat myös että esimerkiksi Vantaalla 3G-verkon peitto ei ole tarpeeksi hyvä ja 2G-moodissa pitäminen olisi hyvä asia. Kiitin tiedosta ja kerroin että olen itse ollut tyytyväinen 3G-peittoon, mutta hyvä kun kertoivat ettei minun pitäisi olla. Onhan se rehellistä kertoa asiakkailleen ettei kannata tyytyä ihan hyvään toimivuuteen. Pitäisi kai sitten vaatia enemmän?
Eli asia pitänee siirtää kuluttajaihmisten hoitoon jos kerran kumpikaan osapuoli ei myönnä mitään vikaa voivan omissa tuotteissaan olla ja silti tuhansilla muilla homma pelaa, muutamilla vain on ongelmia.
(Ja ennenkuin joku mainitsee ettei asia kuuluisi kuluttajaviranomaisille pieni vinkki: sekä liittymä että puhelimet ovat yksityisomistuksessani ja asia on silloin kuluttaja-asia)